Mange voksne har vansker med lesing og skriving. Dysmate-A screeningtesten er et raskt og pålitelig verktøy for å avdekke om dette kan skyldes en mulig dysleksi. Testen tar rundt 30 minutter og er egnet for fjerntesting av enkeltpersoner eller grupper.
Dysmate-A består av en screeningtest og en oppfølgingstest. Personer som får utslag på screeningtesten bør utredes videre med oppfølgingstesten.
Screeningstesten består av 6 deltester
Oppfølgingstesten består av 4 deltester
Forskningen viser at Dysmate-A oppfyller de høyeste internasjonale standardene for pålitelighet og validitet.
For å lære mer om testens måleegenskaper, se vår animerte video eller les den publiserte artikkelen.
Det er viktig å identifisere barn med risiko for dysleksi så tidlig som mulig. Forskning viser at tiltak er mest effektive de første skoleårene. Denne fordelen vedvarer og barn som mottar tidlig støtte fortsetter å prestere bedre enn de som mottar den senere.
Dysmate-C måler universelle kognitive markører som er tilstede også før man begynner på skolen, og er normert fra førskolen til 7.trinn.
Testen består av flere deltester, bestemt ut fra kandidatens klassetrinn.
Resultatene fra normerings- og valideringsstudien av Literate screeningtest for barn er publisert i et fagfellevurdert forskningstidskrift. Les om studien her.
For å lære mer om måleegenskaper se vår animasjonsvideo her.
Mange ungdommer med dysleksi har gått gjennom hele barneskolen uten å bli oppdaget. Dysleksi er ikke noe som man “vokser seg ut av” i tenårene. Med lengre tekster og høyere krav blir dette en utfordring på ungdomsskolen.
Dysmate-Y (Screening) identifiserer raskt og pålitelig ungdommer med risiko for dysleksi. Personer som får utslag på screeningtesten bør utredes videre med oppfølgingstesten.
Dysmate-Y ligner på Dysmate-A testen for voksne. Screening- og oppfølgingstesten består av de samme deltestene, men inneholder ulike elementer som passer for aldersgruppen.
Screeningtesten består av 6 deltester
Oppfølgingstesten består av 4 deltester
Screeningtesten for voksne ble opprinnelig utviklet for å kartlegge foreldre som deltok i Dysleksistudien i Tromsø. Den er senere videreutviklet og normert.
Voksentestene er normert blant elever i videregående og voksne. Normene er basert på et representativt utvalg i videregående (16-20 år) og voksne (> 24 år)
Barnetesten er normert blant elever i barneskolen og i barnehagen. Normene er basert på et representativt utvalg fra alle Norges landsdeler. Barnetesten dekker barnetrinnet (1.–7. årstrinn) og siste året i barnehagen.
Ungdomstesten er normert for ungdomstrinnet (8.–10. årstrinn). Normene er basert på et representativt utvalg fra ungdomsskoler i flere landsdeler.
Vi vil takke samarbeidende skoler, deltagerne i Dysleksistudien i Tromsø og PPT Tromsø for hjelp til den omfattende normeringsstudien med et representativt utvalg på mange tusen elever fra alle Norges landsdeler.
Takk til blant andre:
Mosjøen FUS Barnehage
Sando Barnehage
Polarreven friluftsbarnehage
Vesterhuset Barnehage
Kviteseid barnehage
Sauland Barnehage
Saggrenda barnehage
Åsen barnehage
Breidokk barnehage
Maribo barnehage
Og en stor takk til de som bidro til
innsamling av normeringsdata:
Gro
Kristiansen
Lisbeth
Sørå
Marit
Sollien Høgberg
Gunn Toril Granmo
Hege Haugan
Barabara
Ryl-Kozlowska
Lisa Nordseth
Karianne H.
Skårdal
Thea Staal
Larsen
Marte Rye
Holmboe
Silje
Rasmussen Nyborg
Videre vil vi takke for støtte fra Innovasjon Norge, Norges forskningsråd, Lenvik (nå Senja) kommune og Tromsø Kommune.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no