DYSMATE-A (VOKSENTESTEN)

Mange voksne har vansker med lesing og skriving. Dysmate-A screeningtesten er et raskt og pålitelig verktøy for å avdekke om dette kan skyldes en mulig dysleksi. Testen tar rundt 30 minutter og er egnet for fjerntesting av enkeltpersoner eller grupper. 

Dysmate-A består av en screeningtest og en oppfølgingstest. Personer som får utslag på screeningtesten bør utredes videre med oppfølgingstesten.

Screeningstesten består av 6 deltester

  • Orddiktat
  • Tulleord
  • Lesetest
  • Ordforståelse
  • Skrivehastighet
  • Ordkjedetesten 
 

Oppfølgingstesten består av 4 deltester

  • Arbeidsminne
  • Hurtigbenevning
  • 1-min lesetest
  • Spoonerism

Forskningen viser at Dysmate-A oppfyller de høyeste internasjonale standardene for pålitelighet og validitet.

For å lære mer om testens måleegenskaper, se vår animerte video eller les den publiserte artikkelen.

DYSMATE-C (BARNETESTEN)

Det er viktig å identifisere barn med risiko for dysleksi så tidlig som mulig. Forskning viser at tiltak er mest effektive de første skoleårene. Denne fordelen vedvarer og barn som mottar tidlig støtte fortsetter å prestere bedre enn de som mottar den senere. 

Dysmate-C måler universelle kognitive markører som er tilstede også før man begynner på skolen, og er normert fra førskolen til 7.trinn. 

 

Testen består av flere deltester, bestemt ut fra kandidatens klassetrinn.

  • Bokstavkunnskap
  • Fonemisolasjon
  • Arbeidsminne
  • Hurtigbenevning
  • Fonemutelatelse
  • 1-min lesetest
  • Orddiktat


Resultatene fra normerings- og valideringsstudien av Literate screeningtest for barn er publisert i et fagfellevurdert forskningstidskrift. Les om studien her.

 

For å lære mer om måleegenskaper se vår animasjonsvideo her.

 

DYSMATE-Y (UNGDOMSTESTEN)

Mange ungdommer med dysleksi har gått gjennom hele barneskolen uten å bli oppdaget. Dysleksi er ikke noe som man “vokser seg ut av” i tenårene. Med lengre tekster og høyere krav blir dette en utfordring på ungdomsskolen. 

Dysmate-Y (Screening) identifiserer raskt og pålitelig ungdommer med risiko for dysleksi. Personer som får utslag på screeningtesten bør utredes videre med oppfølgingstesten.

Dysmate-Y ligner på Dysmate-A testen for voksne. Screening- og oppfølgingstesten består av de samme deltestene, men inneholder ulike elementer som passer for aldersgruppen.

Screeningtesten består av 6 deltester

  • Orddiktat
  • Tulleord
  • Lesetest
  • Ordforståelse
  • Skrivehastighet
  • Ordkjedetesten

Oppfølgingstesten består av 4 deltester

  • Arbeidsminne
  • Hurtigbenevning
  • 1-min lesetest
  • Spoonerism
 
 For å ta i bruk testene må testlederen gjennomgå et obligatorisk sertifiseringskurs.

BAKGRUNNEN FOR LITERATE TESTENE

Screeningtesten for voksne ble opprinnelig utviklet for å kartlegge foreldre som deltok i Dysleksistudien i Tromsø. Den er senere videreutviklet og normert.

Voksentestene er normert blant elever i videregående og voksne. Normene er basert på et representativt utvalg  i videregående (16-20 år) og voksne (> 24 år)
Barnetesten er normert blant elever i barneskolen og i barnehagen. Normene er basert på et representativt utvalg fra alle Norges landsdeler. Barnetesten dekker barnetrinnet (1.–7. årstrinn) og siste året i barnehagen. 
Ungdomstesten er normert for ungdomstrinnet (8.–10. årstrinn). Normene er basert på et representativt utvalg fra ungdomsskoler i flere landsdeler. 

TAKKSIGELSER

Vi vil takke samarbeidende skoler, deltagerne i Dysleksistudien i Tromsø og PPT Tromsø for hjelp til den omfattende normeringsstudien med et representativt utvalg på mange tusen elever fra alle Norges landsdeler.

Takk til blant andre:

  • Tromsdalen skole
  • Rå ungdomsskole 
  • Lunde skole
  • Kuventræ skule
  • Foldnes skole
  • Holviga barneskole
  • Trollvik skole
  • Sandeåsen skole
  • Sjetne skole
  • Mortensnes skole
  • Silsand barneskole
  • Trollstua Barnehage
  • Smestad skole
  • Hagaløkka skole
  • PPT Tromsø
  • PPT Andøy
  • PPT Oppdal
  • PPT Røros og Holtålen
  • PPT Tønsberg
  • Gressvik ungdomsskole
  • Rakkestad ungdomsskole
  • Ve ungdomsskole
  • Telemark toppidrett ungdomsskole
  • Ulstein ungdomsskole
  • Kvaløya videregående skole
  • Sandefjord videregående skole
  • Mosjøen FUS Barnehage

  • Sando Barnehage

  • Polarreven friluftsbarnehage

  • Vesterhuset Barnehage

  • Kviteseid barnehage

  • Sauland Barnehage

  • Saggrenda barnehage

  • Åsen barnehage

  • Breidokk barnehage

  • Maribo barnehage

Og en stor takk til de som bidro til
innsamling av normeringsdata:

  • Veronika Pedersen og alle
    involverte lærere ved Tromsdalen skole
  • Tonje Anett Bergtun
  • Ingrid Aas
  • Trine Aakermann
  • Silje Johnsen
  • Inger-Kathrine Brønstad
  • Anne Birthe Bjorøy
  • Heidi Haugsand Storsve
  • Toril Kvalheim
  • Kaia Halland
  • Liss Guddingsmo
  • Ulf Nystuen
  • Judith Eileraas
  • Trine Kvalvaag Halvorsen
  • Hilde Kristiansen
  • Anita Simonsen
  • Sølvi Grønning Riise
  • Kristin Hofsøy
  • Tuva Nergård Nilssen
  • Erika Nergård Nilssen
  • Tore Teigen
  • Guro Kleven Rauø
  • Hanne Skjølsvold
  • Siw Jacobsen
  • Anne-Lise Engvik
  • Signy Thorsvoll
  • Trine Kjosnes
  • Martin Sørensen
  • Mariann Sørholt Janssen
  • Anlaug Skogen Sulutvedt
  • Synnøve Wilhelmsen
  • Tanja Sæbø
  • Ann Helen Aabogen Haugaard
  • Trude Botn
  • Turid Alise Lindset
  • Gro
    Kristiansen

  • Lisbeth
    Sørå

  • Marit
    Sollien Høgberg

  • Gunn Toril Granmo

  • Hege Haugan

  • Barabara
    Ryl-Kozlowska

  • Lisa Nordseth

  • Karianne H.
    Skårdal

  • Thea Staal
    Larsen

  • Marte Rye
    Holmboe

  • Silje
    Rasmussen Nyborg

Videre vil vi takke for støtte fra Innovasjon Norge, Norges forskningsråd, Lenvik (nå Senja) kommune og Tromsø Kommune.  

NYHETSBREV

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no

FÅ TILSENDT ARTIKLER

Meld din interesse for artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no