Testen er egnet for fjerntesting eller samtidig testing av en gruppe/klasse.
For å gjennomføre testen må både testadministrator og testperson ha BankID eller BankID på Mobil tilgjengelig. Testpersonen (dvs. den som skal testes) kan alternativt logge seg inn via FEIDE.
Testen består av 6 deltester
Literate screeningtest for voksne har høy reliabilitet (dvs. målesikkerhet). De statistiske beregningene fra normeringsstudien viser reliabilitetskoeffisienter på mellom .84-.92 (Cronbach’s alpha) for de seks testene.
Literate screeningtest har også tilfredsstillende validitet. De statistiske beregningene fra normeringsstudien viser at den i 90 % av tilfellene greier å skille individer med mulig dysleksi og individer uten dysleksi.
Måleegenskapene er dermed dokumentert å være meget tilfredsstillende.
For å lære mer om måleegenskaper se vår animasjonsvideo her.
Barnetesten tas i en klassisk én-til-én situasjon, hvor testadministrator har PC eller Mac, og testpersonen har PC, Mac eller nettbrett. Testadministrator må logge inn med BankID eller BankID på Mobil, mens det ikke er krav om spesiell pålogging for eleven.
Testen består av flere deltester, bestemt ut fra kandidatens klassetrinn.
Resultatene fra normerings- og valideringsstudien av Literate screeningtest for barn vil bli publisert her når de er publisert i fagfellevurderte forskningstidskrift.
Literate har flere tester under utvikling og normering.
Screeningtesten for voksne ble opprinnelig utviklet for å kartlegge foreldre som deltok i Dysleksistudien i Tromsø. Den er senere videreutviklet og normert.
Voksentestene er normert blant elever i videregående og voksne. Normene er basert på et representativt utvalg av mer enn 300 elever i videregående (16-20 år) og voksne (> 24 år)
Barnetesten er normert blant elever i barneskolen. Normene er basert på et representativt utvalg på over 1200 elever fra alle Norges landsdeler. Barnetesten dekker barnetrinnet (1.–7. årstrinn)
Testene som dekker ungdomstrinnet (8.–10. årstrinn) er under utvikling.
Vi vil takke samarbeidende skoler, deltagerne i Dysleksistudien i Tromsø og PPT Tromsø for hjelp til den omfattende normeringsstudien med et representativt utvalg på over 1400 elever fra alle Norges landsdeler.
Takk til blant andre:
Og en stor takk til som bidro til
innsamling av normeringsdata:
Videre vil vi takke for støtte fra Innovasjon Norge, Norges forskningsråd, Lenvik (nå Senja) kommune og Tromsø Kommune.
Ved å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no