Screening på avstand – svar på tidenes utfordring

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Screening på avstand - svar på tidenes utfordring 1

❖ Hvorfor mener du det er viktig å screene barn og ungdom for dysleksi?

Det er vesentlig for den enkeltes lese- og skriveutvikling at vi på tidigst mulig tidspunkt kan screene og tilrettelegge ut fra individuelle behov.

Tidlig screening vil bidra til å hindre at mange barn og unge får en tung og strevsom skoletid. For foreldre/foresatte vil den bidra til mindre frustrasjoner og bekymringer.

Samfunnsmessig er det god investering at alle utvikler gode lese og skriveferdigheter.

Screeningen er enkel og rask å administrere og gir verdifull informasjon om lese – og skriveferdigheten. Screeningen vil bidra til å kunne gi en god tilrettelegging for den enkelte elev i skolen. Resultatet på screeningen foreligger umiddelbart etter gjennomføringen. 

❖ Hvordan kjenner du Literate? Fortell litt om din erfaring med oss. 

Gjennom kontakt med Dysleksi Norge og arbeidet med å bli en dysleksivennlig barneskole ble jeg kjent med Literate screeningtest. 

Jeg gjennomførte sertifiseringskurs i Trondheim, og i tillegg sertifiseringskurs på nett når barnetesten var klar.

Har positiv erfaring med å gjennomføre Literate barnetest og voksentest. Det er lett å få kontakt via telefon og epost hvis du har spørsmål om testene, og du får raskt svar på spørsmål du stiller.

❖ Hvorfor var det behov for testing via Teams / FaceTime? Fortell om dine erfaringer. 

Det å kunne gjennomføre en digital screening gjør det enklere – testen kan gjennomføres når som helst og hvor som helst. Spesielt viktig nå under pandemien.

Jeg gjennomførte Literate screeningtest – barnetesten via FaceTime og Teams.

Positiv erfaring med at det ble gjennomført et formøte på teams med forelder slik at vi fikk gjennomgått deres rolle under gjennomføringen – passe på at det fungerte teknisk. Den voksne som sitter sammen med eleven/barnet har en passiv rolle i gjennomføringen. 

Det å ha eleven i skjermbildet gir muligheter for å observere atferd i testsituasjon.

For barn kan det å sitte i trygge omgivelser skape en god ramme for testsituasjon.

Viktig å skrive en rapport etter screeningen med forslag til tiltak og evt anbefalinger om videre utredning! Positiv erfaring med gjennomgang av rapport på teams. 

Share on email
Del på e-post
Share on twitter
Del på Twitter
Share on facebook
Del på Facebook

Literate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler

Rapport om utredningspraksis

Endringer i opplæringsloven stiller økte krav til lokal kompetanse. Utredningspraksis i Norge varierer, og over halvparten får ikke påvist dysleksi før i ungdomsskolen.

LES MER
Video

10 spørsmål om dysleksi

Literate får mange henvendelser fra både foreldre og lærere med spørsmål om dysleksi, og vi ser at det en del spørsmål som går igjen. Derfor lagde vi denne podcasten der professor Trude Nergård Nilssen svarer på 10 ofte stilte spørsmål.

LES MER
Video

Hva er dysleksi

Omtrent 20 prosent av elevene i grunnskolen har vansker med å lese og skrive i løpet av skolegangen. Hos 3-8 prosent av elevene skyldes vanskene dysleksi. Dysleksi er en lærevanske som hovedsakelig medfører utfordringer med nøyaktig og/eller flytende lesing av ord og tekst. Lær mer om dysleksi ved å se på vår video.

LES MER

NYHETSBREV

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no