Screening på avstand – svar på tidenes utfordring

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Laila Elverum har gjennomført screening for dysleksi via Teams og FaceTime.

Screening på avstand - svar på tidenes utfordring 1

❖ Hvorfor mener du det er viktig å screene barn og ungdom for dysleksi?

Det er vesentlig for den enkeltes lese- og skriveutvikling at vi på tidigst mulig tidspunkt kan screene og tilrettelegge ut fra individuelle behov.

Tidlig screening vil bidra til å hindre at mange barn og unge får en tung og strevsom skoletid. For foreldre/foresatte vil den bidra til mindre frustrasjoner og bekymringer.

Samfunnsmessig er det god investering at alle utvikler gode lese og skriveferdigheter.

Screeningen er enkel og rask å administrere og gir verdifull informasjon om lese – og skriveferdigheten. Screeningen vil bidra til å kunne gi en god tilrettelegging for den enkelte elev i skolen. Resultatet på screeningen foreligger umiddelbart etter gjennomføringen. 

❖ Hvordan kjenner du Literate? Fortell litt om din erfaring med oss. 

Gjennom kontakt med Dysleksi Norge og arbeidet med å bli en dysleksivennlig barneskole ble jeg kjent med Literate screeningtest. 

Jeg gjennomførte sertifiseringskurs i Trondheim, og i tillegg sertifiseringskurs på nett når barnetesten var klar.

Har positiv erfaring med å gjennomføre Literate barnetest og voksentest. Det er lett å få kontakt via telefon og epost hvis du har spørsmål om testene, og du får raskt svar på spørsmål du stiller.

❖ Hvorfor var det behov for testing via Teams / FaceTime? Fortell om dine erfaringer. 

Det å kunne gjennomføre en digital screening gjør det enklere – testen kan gjennomføres når som helst og hvor som helst. Spesielt viktig nå under pandemien.

Jeg gjennomførte Literate screeningtest – barnetesten via FaceTime og Teams.

Positiv erfaring med at det ble gjennomført et formøte på teams med forelder slik at vi fikk gjennomgått deres rolle under gjennomføringen – passe på at det fungerte teknisk. Den voksne som sitter sammen med eleven/barnet har en passiv rolle i gjennomføringen. 

Det å ha eleven i skjermbildet gir muligheter for å observere atferd i testsituasjon.

For barn kan det å sitte i trygge omgivelser skape en god ramme for testsituasjon.

Viktig å skrive en rapport etter screeningen med forslag til tiltak og evt anbefalinger om videre utredning! Positiv erfaring med gjennomgang av rapport på teams. 

Share on email
Del på e-post
Share on twitter
Del på Twitter
Share on facebook
Del på Facebook

Literate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler
Lenke

Gratis webinar om dysleksi

I høst tilbyr Lingit flere helt nye webinarer om dysleksi. 20. og 25. oktober er foredragsholder professor i spesialpedagogikk Trude Nergård Nilssen.

LES MER

Vi har lansert UNGDOMSTESTEN

Vi har lansert UNGDOMSTESTEN!
I likhet med voksentesten, kan ungdomstesten tas i stor skala av flere elever samtidig.
Testen tar under 30 minutter, og resultatene er validert og normert.

LES MER

NYHETSBREV

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no