Nå er oppfølgingstesten for ungdom klar!

Oppfølgingsdelen til ungdomstesten er lansert. Med den kan man teste elever i 8., 9., og 10. trinn som får utslag på screnningdelen.

For å teste elever på 8., 9. og 10. trinn for dysleksi kan du nå bruke Literate –
ungdomstest. Ungdomstesten består av en screeningdel og en oppfølgingsdel.
Screeningtesten ble lansert tidligere i høst.

Testene er tilgjengelig på bokmål og nynorsk.

Alle instruksjoner og øvingsoppgaver blir lest opp, og testkandidaten får korrigerende tilbakemeldinger på øvingsoppgavene. Under gjennomføringen av screeningtesten behøver ikke testadministrator og testkandidat være i samme rom, og man kan kartlegge en stor gruppe samtidig.

De testkandidatene som blir “flagget” av screeningtesten bør kartlegges videre med
Oppfølgingstesten.


Denne testen gjennomføres i en klassisk én-til-én-situasjon, og tar ca. 12 minutter.
Resultatene foreligger umiddelbart etter endt testing, og er lett å tolke. En automatisk
generert rapport gir dessuten god støtte til vurderingen av resultatene.

Literate-testene tilbyr Norges høyeste sivile sikkerhetsnivå, og det er kun
testadministrator som har tilgang til resultatene etter gjennomført test.


Ved å ta i bruk Literate-testene bidrar du til at
de som har dysleksi får hjelp tidligst mulig.


Testadministratorer som er sertifisert for barne- og voksentesten vil også være sertifisert
for denne testen. Testen er tilgjengelig for de som har “Fullt” abonnement.

Bli en sertifisert testleder:
➜ Se vår dagskurskalender
➜ Ta nettbasert kurs

For å bli testleder må man være utdannet lærer, førskolelærer, spesialpedagog, logoped, psykolog eller tilsvarende.

Share on email
Del på e-post
Share on twitter
Del på Twitter
Share on facebook
Del på Facebook

Literate Dysleksitest er utviklet for å avdekke lese-og skrivevansker og dysleksi hos barn, ungdom og voksne.

Dyslekstitestene består av screeningtester og oppfølgingstester, som igjen består av ulike deltester.

Som en del vårt mål å styrke allmennkunnskapen om dysleksi og lese- og skrivevansker, skriver vi artikler som vi legger ut jevnlig.

Vil du få beskjed når vi publiserer nye artikler?

Anbefalte artikler

Dysleksitest for voksne – screening og oppfølging

Siden lansering av Screeningtesten for voksne i 2018 er det blitt tatt over 7000 tester. Nå lanserer vi Oppfølgingstesten for voksne. Med en kombinasjon av screening- og oppfølgingstesten kan man med stor sikkerhet konkludere om personen har dysleksi eller ikke.

LES MER
Lenke

Forskningsartikkel om Literate Barnetest

“The Dysmate-C (Literate Barnetest) produces test scores that are precise reflections of the individual’s latent skills within the different domains, and the test battery identifies students at risk for dyslexia with great accuracy. Since it measures the defining markers of dyslexia, it may be used both for screening and for diagnostic testing.”

LES MER
Lenke

Forskningsartikkel om Literate voksentest

Abstract: The aim of this study was to develop and investigate the psychometric properties of a screening protocol for Norwegian students in upper secondary school. The protocol was designed to assess skills that are at stake in dyslexia. It was administered to 232 students. In the absence of a “gold standard,” comparisons were made between students who reported normal literacy skills (n = 184) and literacy problems (n = 48). Significant group differences were found across all areas. Logistic regression and receiver operating characteristic curve analyses demonstrated good discriminatory power. The screening protocol met the standards for reliability and validity. It has the potential to be a useful tool for teachers to identify students at risk for dyslexia and who thus need to be referred to a full diagnostic investigation.

LES MER
Lenke

Iverksett tiltak før vanskene får utvikle seg

Dysleksi er ikke begrenset til vansker med lesing og skriving. Utallige studier har dokumentert at lesing og skriving er tett bundet til bestemte kognitive ferdigheter. Det er når disse lese-relaterte kognitive ferdigheter svikter at det oppstår lese- og skrivevansker. Les om viktigheten av å identifisere risikobarna og å iverksette målrettede tiltak før lese- og skrivevanskene får utvikle seg.

LES MER

NYHETSBREV

Meld din interesse for å motta artikler skrevet av Trude Nergård Nilssen og spennende nyheter

Ved  å melde din interesse godtar du å motta markeds e-post fra Literate.no